ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΩΝ 5 ΧΡΟΝΩΝ
ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ
• Πρηνής θέση:τα πόδια μαζεμένα κάτω από την κοιλιά,η πύελος ψηλά,το πρόσωπο είναι γυρισμένο στο πλάι.
• Καθιστή θέση:πλήρης κάμψη της ράχης.
• Τα χέρια είναι κλειστά σε γροθιές,το αντανακλαστικό του Moro είναι ενεργό.
• Πρηνής θέση:τα πόδια μαζεμένα κάτω από την κοιλιά,η πύελος ψηλά,το πρόσωπο είναι γυρισμένο στο πλάι.
• Καθιστή θέση:πλήρης κάμψη της ράχης.
• Τα χέρια είναι κλειστά σε γροθιές,το αντανακλαστικό του Moro είναι ενεργό.
ΣE 4 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ
• Πρηνής θέση: σηκώνει στιγμιαία το κεφάλι.
• Ύπτια θέση:χαλαρό το κεφάλι,το κεφάλι μένει πίσω όταν έλκεται το βρέφος στη καθιστή θέση.
• Αντιδρά στους ήχους,αρχίζει να χαμογελά, κλαίει.
• Προσηλώνει τα μάτια στο πρόσωπο της μητέρας όταν του μιλά.
• Πρηνής θέση: σηκώνει στιγμιαία το κεφάλι.
• Ύπτια θέση:χαλαρό το κεφάλι,το κεφάλι μένει πίσω όταν έλκεται το βρέφος στη καθιστή θέση.
• Αντιδρά στους ήχους,αρχίζει να χαμογελά, κλαίει.
• Προσηλώνει τα μάτια στο πρόσωπο της μητέρας όταν του μιλά.
2 ΜΗΝΩΝ
• Πρηνής θέση:σηκώνει το κεφάλι ψηλότερα.
• Καθιστή θέση:το κεφάλι εξακολουθεί να υπολείπεται.
• Τα χέρια δεν είναι σφιγμένα γροθιές για λίγο χρονικό διάστημα.
• Κρατά για λίγο τη κουδουνίστρα που τοποθείται στο χέρι του.
• Χαμογελά στο πρόσωπο που του μιλά.
• Πρηνής θέση:σηκώνει το κεφάλι ψηλότερα.
• Καθιστή θέση:το κεφάλι εξακολουθεί να υπολείπεται.
• Τα χέρια δεν είναι σφιγμένα γροθιές για λίγο χρονικό διάστημα.
• Κρατά για λίγο τη κουδουνίστρα που τοποθείται στο χέρι του.
• Χαμογελά στο πρόσωπο που του μιλά.
3 ΜΗΝΩΝ
• Πρηνής θέση:σηκώνει το κεφάλι και το στήθος με εκτεταμένους βραχίονες.
• Εκτείνει το χέρι προς τα αντικείμενα αλλά αποτυγχάνει να τα πιάσει,γνέφει στα παιχνίδια.
• Χέρια χαλαρά ,γυρίζει το βλέμμα στο θόρυβο.
• Λέει φωνήεντα α-α, ο-ου.
• Γελά, αναγνωρίζει τη μητέρα, εκδηλώνει χαρά όταν δει το φαγητό του.
• Παρακολουθεί αντικείμενο μέχρι 180°
• Εκτείνει το χέρι προς τα αντικείμενα αλλά αποτυγχάνει να τα πιάσει,γνέφει στα παιχνίδια.
• Χέρια χαλαρά ,γυρίζει το βλέμμα στο θόρυβο.
• Λέει φωνήεντα α-α, ο-ου.
• Γελά, αναγνωρίζει τη μητέρα, εκδηλώνει χαρά όταν δει το φαγητό του.
• Παρακολουθεί αντικείμενο μέχρι 180°
4 ΜΗΝΩΝ
• Στηρίζει το κεφάλι.
• Εκτείνει το χέρι προς τα αντικείμενα ,τα πιάνει και τα φέρνει προς το στόμα.
• Παράγει ήχους(αγκού),γελά δυνατά.
• Προσανατολίζεται στον ήχο της φωνής.
• Εκτείνει το χέρι προς τα αντικείμενα ,τα πιάνει και τα φέρνει προς το στόμα.
• Παράγει ήχους(αγκού),γελά δυνατά.
• Προσανατολίζεται στον ήχο της φωνής.
6 ΜΗΝΩΝ
• Γυρίζει από την πρηνή στην ύπτια θέση.
• Κάθεται λίγο με υποστήριγμα στη πλάτη.
• Στηρίζει το βάρος του όταν κρατείται σε όρθια θέση.
• Μεταφέρει αντικέιμενο απο το ένα χέρι στο άλλο,πετάει ένα κύβο όταν του προσφέρεται ένας άλλος.
• Γυρίζει το κεφάλι και εντοπίζει με τα μάτια τον ήχο σε απόσταση 50cm.
• Γελά ,παρατηρεί την πορεία αντικειμένου στο πάτωμα.
• Χαμογελά στο είδωλό του στο καθρέπτη.
• Γυρίζει από την πρηνή στην ύπτια θέση.
• Κάθεται λίγο με υποστήριγμα στη πλάτη.
• Στηρίζει το βάρος του όταν κρατείται σε όρθια θέση.
• Μεταφέρει αντικέιμενο απο το ένα χέρι στο άλλο,πετάει ένα κύβο όταν του προσφέρεται ένας άλλος.
• Γυρίζει το κεφάλι και εντοπίζει με τα μάτια τον ήχο σε απόσταση 50cm.
• Γελά ,παρατηρεί την πορεία αντικειμένου στο πάτωμα.
• Χαμογελά στο είδωλό του στο καθρέπτη.
8 ΜΗΝΩΝ
• Γυρίζει απο την ύπτια στη καθιστή θέση,στριφογυρίζει γύρω γύρω ,μπουσουλάει.
• Κάθεται για λίγο χωρίς υποστήριγμα.
• Κρατά 2 κύβους ανά χέρι ,τους χτυπά.
• Λέει 2 συλλαβές πχ ντα-ντα.
• Χρησιμοποιεί τη παλάμη ,προσπαθεί να πιάσει παιχνίδια που βρίσκονται μακριά του.
• Γυρίζει απο την ύπτια στη καθιστή θέση,στριφογυρίζει γύρω γύρω ,μπουσουλάει.
• Κάθεται για λίγο χωρίς υποστήριγμα.
• Κρατά 2 κύβους ανά χέρι ,τους χτυπά.
• Λέει 2 συλλαβές πχ ντα-ντα.
• Χρησιμοποιεί τη παλάμη ,προσπαθεί να πιάσει παιχνίδια που βρίσκονται μακριά του.
10 ΜΗΝΩΝ
• Κάθεται σταθερά από μόνο του χωρίς υποστήριξη.
• Έρπει με τη κοιλιά,μπουσουλάει.
• Στέκεται όρθιο κρατώντας έπιπλα.
• Αρπάζει αντικείμενα με τον αντίχειρα και τον δείκτη, αποσπά αντικείμενα απο το χέρι κάποιου άλλου.
• Γνέφει "γειά", κάνει παλαμάκια.
• Κάθεται σταθερά από μόνο του χωρίς υποστήριξη.
• Έρπει με τη κοιλιά,μπουσουλάει.
• Στέκεται όρθιο κρατώντας έπιπλα.
• Αρπάζει αντικείμενα με τον αντίχειρα και τον δείκτη, αποσπά αντικείμενα απο το χέρι κάποιου άλλου.
• Γνέφει "γειά", κάνει παλαμάκια.
12 ΜΗΝΩΝ
• Σηκώνεται ανεξάρτητα,περπατά με το ένα χέρι κρατημένο,κάνει μερικά βήματα.
• Σκαλίζει πράγματα με το δείκτη, βάζει και βγάζει κύβους σε κουτί.
• Λέει 1-2 λέξεις με έννοια πχ μαμά.
• Κάνει αντίο,στέλνει φιλί.
15 ΜΗΝΩΝ
• Περπατάει μόνο του,ανεβαίνει τα σκαλιά μπουσουλώντας.
• Φτιάχνει πύργο με 3 κύβους.
• Ακολουθεί απλές εντολές.
• Λέει 4-5 λέξεις καθαρά.
• Πίνει απο ποτήρι μόνο του, ζητά αντικείμενο δείχνοντας.
•
18 ΜΗΝΩΝ
• Τρέχει,κάθεται σε μικρή καρέκλα,ανεβαίνει τα σκαλιά κρατώντας με το ένα χέρι.
• Φτιάχνει πύργο με 4 κύβους,μουτζουρώνει το χαρτί.
• Χρησιμοποιεί λέξεις(μέσο όρο 10).
• Τρώει με το κουτάλι, αυτοταίζεται.
• Δέχνει όταν του ζητηθεί τα μάτια ,μύτη..
• Μπορεί να παραπονεθεί όταν είναι βρεγμένο,φιλάει τους γονείς.
• Σηκώνεται ανεξάρτητα,περπατά με το ένα χέρι κρατημένο,κάνει μερικά βήματα.
• Σκαλίζει πράγματα με το δείκτη, βάζει και βγάζει κύβους σε κουτί.
• Λέει 1-2 λέξεις με έννοια πχ μαμά.
• Κάνει αντίο,στέλνει φιλί.
15 ΜΗΝΩΝ
• Περπατάει μόνο του,ανεβαίνει τα σκαλιά μπουσουλώντας.
• Φτιάχνει πύργο με 3 κύβους.
• Ακολουθεί απλές εντολές.
• Λέει 4-5 λέξεις καθαρά.
• Πίνει απο ποτήρι μόνο του, ζητά αντικείμενο δείχνοντας.
•
18 ΜΗΝΩΝ
• Τρέχει,κάθεται σε μικρή καρέκλα,ανεβαίνει τα σκαλιά κρατώντας με το ένα χέρι.
• Φτιάχνει πύργο με 4 κύβους,μουτζουρώνει το χαρτί.
• Χρησιμοποιεί λέξεις(μέσο όρο 10).
• Τρώει με το κουτάλι, αυτοταίζεται.
• Δέχνει όταν του ζητηθεί τα μάτια ,μύτη..
• Μπορεί να παραπονεθεί όταν είναι βρεγμένο,φιλάει τους γονείς.
21 ΜΗΝΩΝ
• Συλλαμβάνει αντικείμενο απο το έδαφος χωρίς να χάνει την ισορροπία του.
• Φτιάχνει πύργο με 6 κύβους.
• Συλλαμβάνει αντικείμενο απο το έδαφος χωρίς να χάνει την ισορροπία του.
• Φτιάχνει πύργο με 6 κύβους.
2 ΕΤΩΝ
• Τρέχει καλά,ανεβαίνει και κατεβαίνει τα σκαλιά,ανοίγει πόρτες,πηδάει,σκαρφαλώνει στα έπιπλα.
• Φτιάχνει πύργο με 7 κύβους.
• Αντιγράφει κάθετη γραμμή.
• Βγάζει κάλτσες ,παπούτσια,παντελόνι..
• Συνδιάζει 2 λέξεις πχ μπαμπάς έφυγε.
• Λέει ότι θέλει να ουρήσει.
• Τρέχει καλά,ανεβαίνει και κατεβαίνει τα σκαλιά,ανοίγει πόρτες,πηδάει,σκαρφαλώνει στα έπιπλα.
• Φτιάχνει πύργο με 7 κύβους.
• Αντιγράφει κάθετη γραμμή.
• Βγάζει κάλτσες ,παπούτσια,παντελόνι..
• Συνδιάζει 2 λέξεις πχ μπαμπάς έφυγε.
• Λέει ότι θέλει να ουρήσει.
2,5 ΕΤΩΝ
• Πηδά και με τα 2 πόδια.
• Βαδίζει στις μύτες των δακτύλων.
• Φτιάχνει πύργο με 9 κύβους.
• Αντιγράφει οριζόντια και κάθετη γραμμή χώρις να φτιάξει σταυρό.
• Λέει φράσεις με 3-4 λέξεις. Λέει ολόκληρο το όνομα του.
• Έλεγχος σφικτήρων στη διάρκεια της ημέρας.
• Πηδά και με τα 2 πόδια.
• Βαδίζει στις μύτες των δακτύλων.
• Φτιάχνει πύργο με 9 κύβους.
• Αντιγράφει οριζόντια και κάθετη γραμμή χώρις να φτιάξει σταυρό.
• Λέει φράσεις με 3-4 λέξεις. Λέει ολόκληρο το όνομα του.
• Έλεγχος σφικτήρων στη διάρκεια της ημέρας.
3 ΕΤΩΝ
• Στέκεται στιγμιαία στο ένα πόδι,κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες.
• Φτιάχνει πύργο με 10 κύβους.
• Αντιγράφει κύκλο και σταυρό με μολύβι.
• Μιλά ελεύθερα,επαναλαμβάνει 3 αριθμούς, λέει τραγουδάκια,κάνει ερωτήσεις.
• Απαντά σε ερώτηση πχ τι κάνουμε με το κουτάλι; ,αποχωρίζεται λίγο τη μητέρα.
• Αναγνωρίζει την ηλικία και το φύλο του.
• Παίζει απλά παιχνίδια ,πλένει τα χέρια του.
• Διακρίνει το μικρό από το μεγάλο.
• Έλεγχος σφικτήρων και τη νύχτα.
• Στέκεται στιγμιαία στο ένα πόδι,κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες.
• Φτιάχνει πύργο με 10 κύβους.
• Αντιγράφει κύκλο και σταυρό με μολύβι.
• Μιλά ελεύθερα,επαναλαμβάνει 3 αριθμούς, λέει τραγουδάκια,κάνει ερωτήσεις.
• Απαντά σε ερώτηση πχ τι κάνουμε με το κουτάλι; ,αποχωρίζεται λίγο τη μητέρα.
• Αναγνωρίζει την ηλικία και το φύλο του.
• Παίζει απλά παιχνίδια ,πλένει τα χέρια του.
• Διακρίνει το μικρό από το μεγάλο.
• Έλεγχος σφικτήρων και τη νύχτα.
4 ΕΤΩΝ
• Περπατά στις πτέρνες,κάνει κουτσό,σκαρφαλώνει σε δέντρο.
• Εναλλάσσει τα πόδια όταν κατεβαίνει σκάλες.
• Αντιγράφει σταυρό και τετράγωνο.
• Σχεδιάζει άνθρωπο με 3-4 μέλη.
• Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα,μετράει ως το 10.
• Βουρτσίζει δόντια,ντύνεται χωρίς βοήθεια.
• Λέει ποιήματα,τραγούδια.
• Περπατά στις πτέρνες,κάνει κουτσό,σκαρφαλώνει σε δέντρο.
• Εναλλάσσει τα πόδια όταν κατεβαίνει σκάλες.
• Αντιγράφει σταυρό και τετράγωνο.
• Σχεδιάζει άνθρωπο με 3-4 μέλη.
• Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα,μετράει ως το 10.
• Βουρτσίζει δόντια,ντύνεται χωρίς βοήθεια.
• Λέει ποιήματα,τραγούδια.
5 ΕΤΩΝ
• Χοροπηδά, πηδά χαμηλά εμπόδια.
• Αντιγράφει τρίγωνο.
• Σχηματίζει άνθρωπο με 8-10 μέλη.
• Ρωτά την έννοια των λέξεων
• Συμμετέχει σε ομαδικό παιχνίδι,επιλέγει το φίλο του, παρηγορεί σε ανάγκη.
• Χοροπηδά, πηδά χαμηλά εμπόδια.
• Αντιγράφει τρίγωνο.
• Σχηματίζει άνθρωπο με 8-10 μέλη.
• Ρωτά την έννοια των λέξεων
• Συμμετέχει σε ομαδικό παιχνίδι,επιλέγει το φίλο του, παρηγορεί σε ανάγκη.
Γενικά( μέσος όρος): 1o χρόνο λένε 1-3 λέξεις, 2ο χρόνο λένε φράσεις 2-3 λέξεων, 3ο χρόνο σχηματίζουν προτάσεις
4ο χρόνο σχηματίζουν αλληλουχία προτάσεων(συμμετοχή σε συνομιλία) και στο 5ο χρόνο σχηματίζουν πιο σύνθετες προτάσεις(αντωνυμίες -προθέσεις).
4ο χρόνο σχηματίζουν αλληλουχία προτάσεων(συμμετοχή σε συνομιλία) και στο 5ο χρόνο σχηματίζουν πιο σύνθετες προτάσεις(αντωνυμίες -προθέσεις).
Φυσιολογικά υπάρχουν διαφορές στο ρυθμό ψυχοκινητικής εξέλιξης και πολλά παιδιά φτανούν στα σημεία που αναφέρονται ως σταθμοί νωρίτερα ή
αργότερα από την ηλικία που σημειώνεται.ΟΙ ηλικίες που αναφέρονται χρησιμεύουν για να δώσουν μια εικόνα ανάπτυξης στο σύνολο.
Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση της ψυχοκινητικής εξέλιξης γίνονται απο τον παιδίατρο στα πλαίσια της περιοδικής εκτίμησης της φυσιολογικής εξέλιξης του παιδιού.
Μέσω της αξιολόγησης αυτής ανιχνεύονται παιδιά με πιθανή αναπτυξιακή διαταραχή.
αργότερα από την ηλικία που σημειώνεται.ΟΙ ηλικίες που αναφέρονται χρησιμεύουν για να δώσουν μια εικόνα ανάπτυξης στο σύνολο.
Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση της ψυχοκινητικής εξέλιξης γίνονται απο τον παιδίατρο στα πλαίσια της περιοδικής εκτίμησης της φυσιολογικής εξέλιξης του παιδιού.
Μέσω της αξιολόγησης αυτής ανιχνεύονται παιδιά με πιθανή αναπτυξιακή διαταραχή.
Πηγή: Nelson παιδιατρική, κλινική παιδιατρική(Κωνσταντόπουλος)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου